donderdag 18 juni 2009

Hema en Maandag® opgelicht!

Jawel. Gister avond was het weer zo ver, de Effies werden uitgereikt (volgens mij voor de 362e keer). En Whoezee, de aller aller efficiëntste cases zijn bekroond met een gouden Effie (Hema & Maandag®).

Dat efficiënte geloof ik wel. Zeker als je er vanuit gaat dat je voor een Effie inzending ongeveer de volgende kosten voor je kiezen krijgt:

€ 16.000 Inschrijfgeld (inschrijfgeld VEA, zonder VEA 6.000)
€ 10.000 Marktonderzoek om je case te bewijzen
€ 14.000 bureau uren om de case te schijven
€ 1.600 bureau uren studio
------------------------------------------- +
€ 40.600 totaal

Dan kun je niet anders concluderen dat de lieve bureaus efficiënt hebben gewerkt. Zo efficiënt zelfs dat er na aftrek van kosten derden nog genoeg BBI over bleef om het ego van de lieve reclame makertjes een flink op te poetsen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik zou ook graag een Effie winnen (BNN, 85.000 leden, Walibi 16% meer bezoekers, Coen&Sander show verhoging naamsbekendheid van 36%) maar tja, zoveel extra uren krijgen wij niet met droge ogen verkocht. Zo zie je maar weer dat eerlijk zaken doen ook nadelen heeft.

Op efficiëntie, op geld verdienen!

4 opmerkingen:

  1. 100/120 Uur lijkt me een betere inschatting.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. beetje zuur? nee hoor. Wat mij betreft niet. Ik geniet van mooi werk, ook van het werk van de Hema en Maandag. Maar vraag me wel af of het zo duur moet zijn om te bewijzen dat iets effectief is.

    BeantwoordenVerwijderen