Sinds er reclame bestaat is er een duidelijke verdeelsleutel voor een marketing budget. Een deel gaat naar creatie en het grootste deel naar media. Niet meer dan logisch, zo lijkt het.
Maar in een snel veranderend media landschap moet die sleutel grondig onder de loep worden genomen. Zo ben ik er van overtuigd dat het beste social media idee NIET ondersteund hoeft te worden met media geld.
Waarom niet? Omdat het dat soort media juist niet gaat om rucksichlos GRPS door iemands strot heen duwen. Het gaat niet om aantallen het gaat om een boodschap verpakt in een mooi, leuke of spannend verhaal. Een verhaal dat je wilt doorvertellen. Het gaat om storytelling!
Dat geld overigens niet alleen voor social media. Het geldt ook voor PR, virals, word of mouth en guerrilla. Maar ook voor andere vormen van communicatie waarbij de traditionele ontvanger mee mag doen met de communicatie.
Of dat werk? Een oud voorbeeld! Ik weet bijna zeker dat de gebroeders Grimm bekend zijn geworden zonder duur media plan. Of heb je wel eens een flinke flight TVC’s van ze gezien? Nee. Dat zijn gewoon stinkend goede verhalen!
Want als je mij een goed verhaal verteld dan vertel ik het door. Als het een beetje goed is aan twee mensen en als het echt goed is aan vijf. Voor je het weet heb je die zo gewenste kettingreactie waarbij consumenten het over je merk hebben.
En een ding kan ik je beloven. Zo’n kettingreactie bouw je niet op met 1600 GRPS. Zo’n kettingreactie bouw je op met een goed verhaal. Jouw boodschap die gratis door de wereld heen dwaalt. Meetbaar, stuurbaar maar bovenal gratis.
Had ik trouwens al gezegd dat gratis behoorlijk duur kan zijn? Want het schrijven van een goed verhaal, dat is helaas niet gratis. Maar waar moet het geld heen? Verhalen of dragers?
maandag 14 december 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten